Με την Σάνα Μαρίν, με την ελπίδα της πολιτικής

Αμέσως μόλις το επίμαχο βίντεο με την πρωθυπουργό της Φινλανδίας, Σάνα Μαρίν, να χορεύει σε ένα πάρτι, κατέκλυσε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανά τον κόσμο, η 36χρονη κεντροαριστερή πρωθυπουργός έσπευσε να ανακοινώσει -και να το κάνει πράξη- ότι θα υπεβάλετο σε εξέταση για λήψη ναρκωτικών.

Περίεργο;

Ναι, αν δεν γνωρίζει κάποιος τους λόγους για τους οποίους κυκλοφόρησε αυτό το βίντεο. Η Σάνα Μαρίν διέβλεψε εγκαίρως ότι επρόκειτο για μια κίνηση εκπορευόμενη από τη Μόσχα, η οποία σκοπό είχε να αποδομήσει την προσωπικότητά της, να την καταστήσει πολιτικά απορριπτέα και προσωπικά καταγέλαστη.

Πώς μπορεί μια «νεαρή» που «παίρνει ναρκωτικά» να ασκεί τα καθήκοντα της πρωθυπουργού ης Φινλανδίας;

Η Σάνα Μαρίν αντελήφθη αμέσως το παιχνίδι της Μόσχας και έσπευσε να υποβληθεί σε εξέταση για λήψη ναρκωτικών. Ακύρωσε έτσι ολόκληρη την ρωσική στρατηγική για την προσωπική και πολιτική της εξόντωση.

Ασφαλώς η διαρροή του βίντεο με την πρωθυπουργό της Φινλανδίας Σάνα Μαρίν να χορεύει κάθε άλλο παρά «αθώα» είναι. Η Ρωσία δεν συγχωρεί την 36χρονη πρωθυπουργό μιας χώρας που επί δεκαετίες είχε εθελοντικά μετατραπεί σε βαστάζο της Μόσχας, για την σταθερότητα και την ακεραιότητα που επέδειξε όταν εναρμόνισε τις πολιτικές δυνάμεις της χώρας της στη γραμμή εισόδου της Φινλανδίας στο ΝΑΤΟ, υπέβαλε την αίτηση ένταξης παρά τη λυσσαλέα ρωσική σωρεία απειλών κι εκφοβισμού, κι εντέλει οδήγησε την Φινλανδία μετά από δεκαετίες απομονωτισμού και δορυφοροποίησης, στην αγκαλιά της Δύσεως.

Τι ήταν η «φινλανδοποίηση»

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Φινλανδία βρέθηκε στο έλεος της (εκ των νικητών) Σοβιετικής Ένωσης, η οποία δέχθηκε να παραμείνει ένα τμήμα της Φινλανδίας (όχι όλη!) σε καθεστώς ελεύθερης χώρας, υπό την προϋπόθεση της διαχρονικής τήρησης πειθήνιας στάσης έναντι του Κρεμλίνου.

Ουσιαστικά «φινλανδοποίηση» είναι η διαδικασία με την οποία μια ισχυρή χώρα (εν προκειμένω η ΕΣΣΔ) αναγκάζει μια μικρότερη γειτονική χώρα (την Φινλανδία) να συμμορφώνεται με τους κανόνες εξωτερικής πολιτικής της ισχυρής χώρας, επιτρέποντας της ταυτόχρονα να διατηρήσει την ανεξαρτησία της και το δικό της πολιτικό και οικονομικό σύστημα. Η υιοθέτηση αυτής της στάσης ήταν απότοκο του φόβου ότι η μικρή χώρα οδηγούμενη σε σύρραξη με τη γείτονά της θα χάσει πολλά περισσότερα. Ο όρος αυτός αφορά τις ιστορικές σχέσεις της Φινλανδίας με την ΕΣΣΔ.  

Η «ευμενής ουδετερότητα» του Ελσίνκι έναντι της Μόσχας

Μετά από μία σειρά ένοπλων συγκρούσεων μεταξύ των δύο χωρών στο πρώτο μισό του αιώνα, η μεταπολεμική φινλανδική κυβέρνηση του Κούστι Παασικίβι ακολούθησε μία πολιτική «ευμενούς ουδετερότητας» απέναντι στη Σοβιετική Ένωση, η οποία μέσα από ένα πλέγμα συμφώνων που ενίσχυαν τη διακρατική συνεργασία, αλλά και τη σύναψη προνομιακών οικονομικών σχέσεων μεταξύ των δυο χωρών, οδήγησε στην «εναρμόνιση» της εξωτερικής και σε ένα βαθμό της εσωτερικής πολιτικής της Φινλανδίας με τις αξιώσεις και τις προτεραιότητες της Σοβιετικής Ένωσης.

«Φινλανδοποίηση» είναι ένας όρος που ήδη έχει περιληφθεί στο παγκόσμιο πολιτικό λεξιλόγιο και που θεωρείται γενικά υποτιμητικός, ενώ προέρχεται από τη Δυτικογερμανική πολιτική συζήτηση της περιόδου 1950-1970.

Έτσι όπως χρησιμοποιήθηκε ο όρος στη Γερμανία και σε άλλες χώρες του ΝΑΤΟ, αναφερόταν στην απόφαση μιας χώρας να μην αμφισβητήσει έναν πιο ισχυρό γείτονα στην εξωτερική πολιτική, διατηρώντας παράλληλα την εθνική κυριαρχία. Χρησιμοποιείται συνήθως σε ό,τι αφορά τις πολιτικές της Φινλανδίας στη σχέση της με τη Σοβιετική Ένωση κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, αλλά μπορεί να παραπέμπει γενικότερα σε παρόμοιες διεθνείς σχέσεις, όπως η στάση της Δανίας έναντι της Γερμανίας μεταξύ 1871 και 1945 ή οι πολιτικές της ελβετικής κυβέρνησης έναντι της Γερμανίας του Χίτλερ μέχρι το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αυτή την καθόλου τιμητική εικόνα της Φινλανδίας, «χάλασε» η Σάνα Μαρίν με την ικανότητα και την εμμονή της στην είσοδο της χώρας της στο ΝΑΤΟ, εξέλιξη που εξόργισε τον Πούτιν. Διόλου τυχαία, λίγο αργότερα ήλθε στο φως της δημοσιότητας το περίφημο βίντεο με την 36χρονη Φινλανδή πρωθυπουργό να χορεύει «σαν απλός άνθρωπος» σε ένα πάρτι.

Δια.Σ.

Read Previous

Ποιος φοβάται τον θάνατο;

Read Next

Τι κάνει το έργο τέχνης ιερό; Μια συζήτηση με τον Κάλλιστο Γουέαρ